ÄNTLIGEN

...för att citera en känd svensk i rosa overall...
Över ett år har gått sedan jag senast skrev här i min blogg. Orsak? Dels var Lönnebo järnvägar hotad av konkurs, jag har nämligen gått arbetslös ett bra tag nu och då finns det inte utrymme för att bygga och så tappar man även lusten att vara kreaktiv. Nu har det vänt och på måndag den 1/8 börjar jag ett nytt jobb.

Har då allt arbete legat nere på banan undrar vän av ordningen? Svaret är nej, först dog vår digitalkamera och då fotades det inget på bygget = ingen lust att blogga. Nu finns det även en ny kamera i familjen så här kommer nya bilder.

Det som hänt på bygget är att mycket av det elektriska blivit kopplat och framdraget till en central plats med relä och PLC-styrningar. Landskap har börjar växa fram så smått. ett ställverk har börjats tillverkas. Lite fordon har införskaffats till banan, dels rullande materiell i form av ett Hector Raillok och några vagnar samt 2st skogsmaskiner.

här kommer lite bilder på det hela.

Här är en nästan färdig stödmur samt en som jag precis börjat med. Underlaget är Markisolering (frigolit)som jag klätt med Husfix. När detta torkat ristar jag in stenmönstret för att sedan grundmåla med en ljus grå färg. Efter det lägger jag på svart färg som spätts med mycket vatten, en droppe diskmedel samt lite T-röd för att färgen ska tränga ner i sprickor.Räcker inte tänkte rummet till, så får man väl ta en tur med rälsen till det angränsande förrådet, Borrningen gick betydligt snabbare än för grabbarna genom Hallandsåsen.En bild på blivande ställverket. Underlaget är plexiglas om lackats på insidan av en gräddvit sprayfärg, sedan har linjerna gjorts med overheadpenna. Tanken är att sedan montera lysdioder för vald tågväg mm. Även list med vita lysdioder kommer monteras under allt sedan för att lysa upp det hela när man kör i mörkt rum.

RSS 2.0