Uppställning, rättning höger.....

Så var det då tid för att tillverka uppställningspåret som ska ligga dold under Huvudstationen. Det blev 8st spår till slut som är tänkta att skötas automatiskt av en PLC. Hur denna ska programeras mm har jag inte funderat så mycket på än, men tills vidare så får den styras manuellt. Tanken är att hela skivan med uppställningspåren ska kunnas ta bort för sevice, men frågan är hur smidigt det kommer gå sen när allt är klart. jaja...tanken var väl god iaf. Efter att denna del av banan var helt klar så böjade jag lägga dubbelspåret ordentligt upp mot huvudstationen. Använder ju mig av Märklins gamla plåträls som har en plåtbanvall. För att dämpa ljudet mm. använder jag mig av Biltemas gummikork, som jag skär i bitar och placerar under skarvarna. närmare bild av detta kommer.


...undra om man kan åka fast för koppleri nu efter denna bild.... hehe...
Här syns även hur jag skarvar mellan plywoodskivorna, skarvarna limmas även.

Slingan som leder tillbaks till dubbelspåret. Här mäts det in var upphängningar mm ska sitta. Är man ensammen är bockar, tvingar och träbitar goda medhjälpare.

Så var uppställningspåret på plats.

Ett högre plan....

Då var plattan för stationen på plats. Den ligger 15cm över nollplanet på anläggningen. Har även dargit den ena av dubbelspåret ner mot det dolta uppställningsområdet. Testkörde lite för att kolla lutning och kontakten i skenorna. Allt har flytit på bra.



Prövningens tid...

Så var det då klart för att börja lägga ut rälsen till stationsområdet. Jag valde 12mm Plywood från Byggmax då detta material är lätt att jobba i och stabilt. Efter lite tankearbete och provning med lösa vagnar kom jag så småningom fram till en lösning som jag blev nöjd med. Jag är ingen extremnörd så attdet måste se ut som en viss epok från ett viss land när jag bygger min bana. Men lite åt Sverige vill jag få det, dock så kommer jag köra högertrafik på min bana medan de på svenska banor kör vänstertrafik. Rummet där jag planerar och sågar till skivorna är pannrummet, som efter byte från ved till bergvärme har blivit en perfekt verkstad för denna typ av arbeten.


Det gäller att hålla sig inom ramen....

Som ni förstår så har bygget pågått under senvintern och våren. Det är som sagt någon månad gamla bilder som jag lägger upp nu. Efter målningen av rummet och uppsättning av spotlights i stället för lysrörsarmaturen, var det dax att börja bygga ramen. Tanken är att ha ett öppet ramverk för att lättare komma åt underifrån mm. Det var nu man började få lite perspektiv på storleken av banan. Sände en tanke, inte allt för god till den som planerat storkelen på rummet vid bygget av källaren 1946. Hade inte skadat med en 5-10kvm till. men nu var väggarna där de var.



Tanken...

Hur är det då tänkt att banan ska se ut? Med måtten givna på rummet, ca 12kvm så gäller det att försöka utnyttja det till max. Har alltid drömt om att få ha långa körsträckor, men oftast är det svårt när man bygger banan på en byggskiva eller liknande. Efter att ha läst om olika banor i svenska och tyska böcker/tidningar så bestämde jag mig för en bana som löper utmed väggarna. Till min hjälp hade jag ett spårläggningsprogram som jag fått av min nära tågvän Hansi. Här är det förslag som sedan kom att ligga som grund för projektet. Kommer sedan att lägga in bilder på hur det blev färdigt sedan för den som är nyfiken. Det turkosa är ett dolt uppställningsområde under huvudstationen.


Himlen är oskyldigt blå...

Efter att allt plockat bort och rummet var tomt var det dax för målning. Färgvalet blev såklart en himmelsblå färg. Låter dottern som är konstnär/designer ( snart iaf ) få måla dit molnen sen.


Ur kaos föds ordning heter det...



Så här såg rummet ut innan jag satte igång. det var först ett rum där jag handladdade jakt ammunition och hade vapenvård på den tiden jag jagade. Sedan har det varit plats för mina 2 tidigare modelljärnvägsbanor. Nu skulle allt städas ut och göras klart för målning. Ett trist arbete som måste göras.

Allting har sin början...

Jaha, då har man skaffat sig sin första blogg, trodde aldrig detta skulle hända. Men eftersom jag har börjat om med en av mina stora hobbis, nämligen modelljärnväg  igen så tänkte jag att det är lika bra att dokumentera det hela. Kommer här att skriva och lägga in bilder löpande på hur bygget fortskrider. Ibland kommer det att dugga tätt med inlägg, men stundom kanske det blir små uppehåll. Ha det bra så ses vi snart igen


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0